Publicación: Relación entre la procastinación académica, el estrés académico y el manejo del tiempo en estudiantes universitarios
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Acceso AbiertoAcceso
Tipo de documento
Tesis
Fecha
2021
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Editor
Santo Domingo: Universidad Iberoamericana (UNIBE)
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Resumen
[Español] El propósito de este estudio fue, analizar la correlación entre las variables procrastinación académica, niveles de estrés y manejo del tiempo, al igual que la relación entre el tiempo en la universidad y la procrastinación. Para esto, se utilizó una muestra de 102 estudiantes universitarios de la República Dominicana que oscilaban entre los 17 y 24 años de edad, elegidos a través de un muestreo no probabilístico de tipo bola de nieve. Para la evaluación de la procrastinación académica utilizamos la Escala de Procrastinación Académica (EPA). Por otro lado, para medir el estrés se utilizó el Inventario SISCO-II y para el manejo del tiempo el Time Management Behavior Questionnaire (TMBQ). Los resultados del análisis de correlación indicaron que existe una correlación significativa entre la procrastinación académica, el estrés académico y el manejo del tiempo. De igual modo, se encontró que, a mayor tiempo en la universidad el estudiante tiene más actitudes procrastinadoras y menores habilidades de autorregulación. Estos resultados reflejan la necesidad de implementar nuevas estrategias para comprender estas conductas y erradicar su incidencia en el ámbito universitario.
[English] The purpose of this study was to analyze the correlation between academic procrastination, stress and time management, as well as the relationship between the time in the university and the procrastination. For this, a sample of 102 university students from the Dominican Republic ranging between 17 and 24 years of age was used, chosen through a non-probabilistic snowball-type sampling. For the evaluation of academic procrastination, we used the Academic Procrastination Scale (EPA). On the other hand, the SISCO-II Inventory was used to measure stress and the Time Management Behavior Questionnaire (TMBQ) for time management. The results of the correlation analysis indicated that there is a significant correlation between academic procrastination, academic stress, and time management. Likewise, it was found that the longer time in the university, students have procrastinating attitudes and fewer self-regulation skills. These results reflect the need to implement new strategies to understand these behaviors and eradicate their incidence in the university environment.
[English] The purpose of this study was to analyze the correlation between academic procrastination, stress and time management, as well as the relationship between the time in the university and the procrastination. For this, a sample of 102 university students from the Dominican Republic ranging between 17 and 24 years of age was used, chosen through a non-probabilistic snowball-type sampling. For the evaluation of academic procrastination, we used the Academic Procrastination Scale (EPA). On the other hand, the SISCO-II Inventory was used to measure stress and the Time Management Behavior Questionnaire (TMBQ) for time management. The results of the correlation analysis indicated that there is a significant correlation between academic procrastination, academic stress, and time management. Likewise, it was found that the longer time in the university, students have procrastinating attitudes and fewer self-regulation skills. These results reflect the need to implement new strategies to understand these behaviors and eradicate their incidence in the university environment.
Citación
Apellido, Nombre del autor (año). Título del trabajo. [Trabajo de grado, Psicología]. Santo Domingo: Universidad Iberoamericana (UNIBE). Recuperado de: https://repositorio.unibe.edu.do/jspui/handle/123456789/1074